MENÜ

Természet öröme

Kő-hegy

Csodálatos kilátás, vad sziklaalakzatok Szentendre környékén.

Rövid, de változatos kirándulás a Szentendre és Pomáz között magasodó, fantasztikus panorámájú Kő-hegyre. A nem túl magas (366 m) hegycsúcs déli oldala több mint 100 méteres szikla letöréssel néz rá a Duna-menti síkságra, bizarr sziklaformákat és lélegzetelállító kilátást nyújtva az ide látogatóknak.

A túra hossza: 6,2 km

A túra időtartama: 2 óra, kényelmes tempóban.

Szintkülönbség: 200 m fel, ugyanannyi le

Útvonal

A túra jellege:

Rövid, könnyű kirándulás, jól jelzett turistautakon, kevés szintkülönbséggel. Vízvételi lehetőség a Csepel-forrásnál, vendéglátás az egész évben nyitvatartó Kő-hegyi turistaházban. A ház előtti tisztáson kitűnő piknikező helyek vannak, érdemes magunkkal vinnünk egy közepes méretű hátizsákot, melyben elférnek az inni- és harapnivalók is. A rövid, könnyű túrára elég egy jó minőségű túracipőben mennünk, meleg időben pedig egy, az izzadságot jól elvezető, könnyen száradó technikai póló viselése igazán kényelmessé teheti a kirándulást.

Kiindulópont:

Anna-völgyi erdészház melletti kis parkoló, Szentendrétől a Lajosforrás felé vezető úton, a dömörkapui elágazástól még kb. 500 métert kell menni, és a híd után a kanyar előtt az erdészeti út mellett lehet parkolni. Figyelem! Nincs sok hely az autóknak. Autóbusszal Szentendréről Dömörkapu felé, a Lajosforrás felé vezető elágazásnál kell leszállni.

További képek

További képek...

Leírás

Az erdészház mellől a széles erdészeti kavicsos úton indulunk el az erdőbe a zöld jelzésen. A jelzést egy jó darabig nem látjuk, de eltévedni nem lehet, csak ez az egy út van. Pár perc múlva bal kéz felől elhagyunk egy újabb erdészlakot, majd a gyakran sáros úton, immár jelzésekkel megerősítve lassan emelkedni kezdünk. Egy Y alakú kereszteződésnél jobbra tartunk, majd elérünk egy újabb Y kereszteződéshez, ahol ismét jobbra vesszük az irányt, immáron a sárga kereszt jelzésen továbbhaladva, a balról érkező zöld jelzésen fogunk visszatérni a hegyről.

Pár méter után újabb elágazás, most a balra letérő zöld barlang jelzésű ösvényt válasszuk, egyre szebb erdőben kapaszkodunk felfelé a Cseresznye-hegy oldalában, és 10 perc séta után el is érjük a bal oldalon, az úttól pár méterre feljebb található vadregényes Vasas-szakadékot. Magyarországon szokatlanul vadnak tűnik a 10 méteres sziklafalak közé zárt szűk, sötét szurdok. A hatalmas hasadék az egykori vulkáni tevékenység eredményeként jött létre, az úton pár méterrel feljebb lévő tájékoztató tábláról mindent megtudhatunk a környék geológiájáról.

Utunk legnagyobb részben megegyezik a Kő-hegyi tanösvény útvonalával, több helyen is találunk információs táblákat a környék természeti, földtani jellegzetességeiről.

A szakadéktól már a sárga barlang jelzés vezet tovább a következő, nem messze fekvő elágazásig. Innen érdemes egy kis kitérőt tennünk egyenesen a sárga jelzésen a 10 perc sétára található Csepel-forráshoz, ahol felfrissíthetjük magunkat a kitűnő vizű foglalt forrásból. Visszatérve a tanösvényre, folytatjuk utunkat a Kő-hegy felé a sárga jelzésen.

Könnyű emelkedőt követően szintbe fordul utunk, itt már a Kő-hegy (366 m) széles, lapos platóján járunk, majd kiérünk a Kő-hegyi menedékház előtti nagy tisztásra.

Kő-hegyi Czibulka János Menedékház egyike az utolsó működő magyarországi turistaházaknak, 1933 óta szolgálja ki vendéglátással és egyszerű szállással a környék természetjáróit.

A ház elől részleges a kilátás Szentendre felé, feltétlenül tegyük meg az ötperces kitérőt délre a zöld jelzésen a Petőfi-pihenő kilátóteraszához, ahonnan a vad sziklaalakzatokról fantasztikus panoráma tárul a Budai-hegység felé, egészen a Dunáig elláthatunk a hirtelen leszakadó sziklás hegyoldalról. Közvetlenül a terasz alatt találjuk a legérdekesebb alakzatot, egy kalapos gombára emlékeztető sziklát, amely a Gomba-szikla, más nevén Napóleon kalapja néven ismeretes.

Visszatérve a turistaházhoz, azt megkerülve a sárga és zöld jelzésen megyünk tovább, a széles útról rövidesen balra leágazik a Nemzeti Park táblánál a zöld jelzés, erre rátérve pár méter után egy kis jelzetlen ösvényen érdemes egy 50 méteres kitérőt tennünk az időszakos Kő-hegyi tóhoz, amely száraz időben szinte teljesen kiszárad, ilyenkor a part menti fűzfák és a nádas jelzi csak helyét.

zöld jelzésen maradva 20 perc alatt enyhén lejtő, széles, kényelmes úton leérünk a völgybe, ahol találkozunk a sárga kereszt jelzéssel, és a már ismert úton pár perc alatt kiindulópontunkhoz érünk.

Variáció: Amennyiben egy kicsivel több időnk és energiánk van, és saját autóval indulunk, a Lajosforrástól is indulhatunk. Az impozáns, de sajnos használaton kívüli turistaház mellőli sárga jelzésen induljunk el a Kő-hegy irányába. 200 m után keresztezve a műutat, bemegyünk az erdőbe, majd az enyhén lejtő úton rövidesen elérjük a bal felé tartó sárga kereszt jelzést, továbbra is a sárga jelzésen maradva egy nagy bal kanyar után jutunk el a Csepel-forráshoz, ahonnan a már leírt úton jutunk el a Kő-hegyre.

Ajánlott turistatérkép: A Pilis és a Visegrádi-hegység 1:30 000 (Szarvas-Faragó)